Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że sen ma dla naszego organizmu ogromne znaczenie - pozwala zachować zdrowie ciała i umysłu. Podczas snu dokonuje się regeneracja, a nawet naprawa uszkodzeń w mózgu! Dzięki odpowiedniemu odpoczynkowi możemy zdecydowanie efektywniej pracować, łatwiej o koncentrację, zapamiętywanie, a także formę fizyczną. Aranżacja sypialni może mieć duży wpływ na nasz wypoczynek, dlatego radzimy, jak to zrobić, aby nasz sen był regenerujący.

1. Odpowiednie ustawienie i oprawa łóżka

Łóżko to kluczowa sprawa w kwestii dobrego wypoczynku. Zgodnie z zasadami feng shui najlepiej, jeśli ramy łóżka są drewniane, a nie metalowe. Najlepszym ustawieniem jest skierowanie zagłówka w stronę ściany tak, aby do łóżka był dostęp z trzech stron. Nie należy ustawiać łóżka na wprost drzwi, ponieważ taka pozycja, nazywana trumienną, jest uznawana za niekorzystną. W miarę możliwości powinno być też ustawione jak najdalej od okna, aby wypływająca z niego energia nie zakłócała snu. Człowiek potrzebuje do spania miejsca o szerokości co najmniej 90 cm oraz długości o 30 cm większej niż wzrost - warto to wziąć pod uwagę przy wyborze wielkości łóżka.

Jeszcze ważniejszą kwestią od ramy łóżka jest materac, dlatego warto w niego zainwestować, bo jest to zakup na lata. Materac powinien dopasowywać się do kształtu ciała, ale nie może być zbyt miękki. Śpiące razem pary powinny wybierać materace reagujące na punktowe obciążenie, dzięki czemu ruch jednej osoby nie będzie odczuwalny przez drugą.

Na jakość snu ma też wpływ pościel! Najlepiej wybierać poduszki czy kołdry wykonane z wyspecjalizowanych tworzyw sztucznych, które nie wywołują alergii. Ponadto przepuszczają one powietrze, dzięki czemu w ciepłe noce pod taką kołdrą jest chłodno, a w zimne ciepło. Poszewki powinny być natomiast wykonane z naturalnych materiałów - bawełny lub lnu, ponieważ pozwalają skórze oddychać i odprowadzają wilgoć.

2. Cisza i ciemność

Sypialnia powinna być odseparowana od innych części domu i gwarantować intymną atmosferę, dlatego w tym przypadku otwarta przestrzeń nie jest dobrym pomysłem. Dobrze, aby znajdowały się w niej drzwi bez przeszkleń, dzięki czemu będzie lepiej odizolowana od dźwięków oraz światła z innych pokojów.

Idealnym rozwiązaniem są okna wychodzące na wschód, ponieważ wtedy tryb dnia jest zgodny z zegarem biologicznym człowieka - budzą nas promienie wschodzącego słońca, a kiedy kładziemy się spać, panuje przyjemny, wieczorny chłód. W oknach warto zamontować rolety, aby pomieszczenie było jak najlepiej zaciemnione, co ułatwi zasypianie. Gdy jest ciemno, szyszynka w mózgu wytwarza hormon odpowiadający za senność, czyli melatoninę.

3. Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza

Szczególną uwagę warto zwrócić na odpowiednią wentylację w sypialni - w bardzo szczelnych oknach można umieścić specjalne nawiewniki, które zapewnią dopływ świeżego powietrza bez utraty ciepła. Tuż przed snem powinniśmy koniecznie przewietrzyć pomieszczenie, w którym będziemy spać. Optymalna temperatura do snu to ok. 20 stopni Celsjusza. Nie można również zapominać o odpowiedniej wilgotności - na pewno przyda się nawilżacz powietrza. W przeciwnym wypadku możemy budzić się w nocy ze suchymi śluzówkami.

Rośliny w mieszkaniu mają wiele zalet, ale w sypialni powinniśmy unikać ich zbyt dużej ilości, ponieważ tlen produkują tylko w dzień, a w nocy oddychają tak samo jak my i nie poprawiają jakości powietrza. Wyjątkiem jest aloes, który wytwarza tlen również w nocy, filtruje powietrze i nawilża je.

4. Rozproszone światło i relaksujące kolory

W sypialni wyjątkowo możemy zrezygnować z górnego światła - lepiej sprawdzi się tutaj rozproszone oświetlenie z wielu źródeł, które wprowadzi przyjemną atmosferę. Czytającym w łóżku przyda się lampka nocna lub stojąca, aby nie nadwyrężać wzroku. W pomieszczeniu sypialnym dobrze wybierać kolory, które działają na nas odprężająco. Doskonale sprawdzą się więc tutaj barwy ziemi, a także zielenie i niebieskości, które uspokajają, regulują pracę serca i ciśnienie krwi, a w konsekwencji również ułatwiają zasypianie (przeczytaj nasz artykuł o dobieraniu kolorów do wnętrz).

5. Porządek i brak elektroniki

Aby móc dobrze odpocząć, należy to robić w uporządkowanym otoczeniu. Dlatego pozbywamy się wszelkich zbędnych sprzętów, które mogłyby powodować chaos. Staramy się nie wykorzystywać miejsca pod łóżkiem jako przechowalnię przedmiotów, bo to również może skutkować problemami ze snem. Jako że sypialnia jest miejscem głębokiego relaksu, odcinamy ją od miejsca pracy - najlepiej jeśli stanowi osobne pomieszczenie. Jeśli nie ma takiej możliwości, próbujemy wygospodarować strefy, np. za pomocą parawanu. Z pokoju sypialnego usuwamy wszelką elektronikę, która powoduje niekorzystną jonizację powietrza oraz emituje promienie, które mogą zaburzać sen. Porzucamy więc oglądanie telewizji przed położeniem się spać na rzecz książki!

Sypialnia

Wybierz dekoracje do swojej sypialni